فهرست مطلب

 


ماده 21- هیات مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهی نامه ثبت و سایر مدارک شناسایی انجمن، به نام انجمن صنفی و با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک انجمن صنفی (رﺋیس، دبیر و خزانه دار) در بانک یا بانک های کشور حساب باز نموده و وجوه متعلق به انجمن صنفی را در آن واریز نماید.


ماده 22 – رﺋیس هیات مدیره یا دبیر و خزانه دار مشترکا امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن صنفی بوده و حفظ کلیه اموال ، دارائیها ، اسناد ، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آنها می باشد.


تبصره 28ـ کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیات مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قرار دادهای تعهد آور که به تصویب هیات مدیره رسیده باشند؛ با امضاء مشترک رئیس هیات مدیره یا دبیر و خزانه و ممهور به مهر انجمن صنفی معتبر خواهد بود.


ماده 23- در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط ، سلب عضویت یا غیبت غیر موجه در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، اعضای علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیات مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورت جلسه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.


تبصره 29 ـ مادامی که اکثریت اعضای هیات مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند، انتخابات تکمیلی برای باقیمانده دوره برگزار می گردد.


تبصره30 ـ در صورت استعفا، فوت از دست دادن شرایط یا سلب عضویت اکثریت اعضای هیات مدیره. توسط مجمع عمومی فوق العاده، انتخابات هیات مدیره باید تجدید گردد. در این صورت بازرسان یا یک سوم اعضای انجمن صنفی موظفند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت نمایند. به هر حال چنانچه ظرف 6 ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد ؛ بازرسان یا یک سوم اعضا موظف هستند جهت تعیین تکلیف مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند.

ماده 24- هیات مدیره موظف است دست کم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی ، در مورد دعوت مجمع عمومی به منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را به عمل آورد.


تبصره 31 ـ هیات مدیره پس از پایان دوره ماموریت، تا تعیین هیات مدیره جدید، مسئول حفظ کلیه دارائیها و اموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.


ماده 25 - سایر وظایف و اختیارات هیات مدیره:
1- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی ـ عضویت).
. 2- اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی
. 3- دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی
. 4- بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی
. 5- تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیات مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی
. 6- تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی
. 7- انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.
. 8 -  بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه های جاری و ضروری آن
.9 - همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکت های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا.
.10- وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی ، حقوقی ، قضائی ، دستگاه های دولتی و ملی در حدود مقررات این اساسنامه.
11- اتخاذ تصمیم در مورد پیمانهای دسته جمعی و بررسی و تصویب آئین نامه های داخلی
12- تهیه گزارش عملکرد هیات مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی.
13- تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیته های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی
. 14- تشکیل کمیته های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کمیته حل اختلاف، کمیته عضویت، کمیته تدارکات و پشتیبانی عضویت، کمیته تدارکات و پشتیبانی ، کمیته امور حقوقی، کمیته رفاهی و سایر کمیته ها
15- اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمن های صنفی همگن به منظور تشکیل یا عضویت در کانون انجمن های صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانونهای مذکور.


ماده 26- وظایف رئیس هیئت مدیره:
رئیس هیات مدیره دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
1- مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیات مدیره به تشکیل مرتب جلسه.
2- اداره جلسات هیات مدیره و تنظیم صورتجلسه ها با همکاری منشی جلسه.
3- ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیات مدیره به دبیر وسایر مسئولان انجمن صنفی ، جهت اجرا و پی گیری آن.
4- امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی که با تصویب هیات مدیره استخدام یا به کار گمارده خواهند شد.
5- امضای کلیه چک ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه دار و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی
6- انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه بر عهده رئیس قرار دارد.
تبصره 32– قسمتی از وظایف رئیس هیئت مدیره که مربوط به امور اداری می باشد ، قابل واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.


ماده 27- دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسئولیت مستقیم دبیر انجمن و زیر نظر هیات مدیره به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیات مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر و میتواند دارای کارکنانی باشد که بنا به پیشنهاد رئیس هیات مدیره یا دبیر و تصویب هیات مدیره، به کار گمارده می شوند.


ماده 28- وظایف و اختیارات دبیر


1- حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک و صورت جلسات و سوابق اعضاء و دفاتر انجمن صنفی.
2- انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
3- امضای اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور بهمراه خزانه دار در صورت داشتن چنین اختیاری از سوی هیات مدیره.
4- تهیه و صدور و ابلاغ دعوتنامه ها و امضای کارت های عضویت اعضاء به اتفاق خزانه دار انجمن.
5- تهیه دفاتر «عضویت» و «امور مالی» با نظر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه ها.
6- تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
7- ابلاغ اساسنامه و بخشنامه ها و شیوه نامه های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضای انجمن صنفی.
8- مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیات مدیره و بازرسان
9- ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامه های واصله از مراجع قانونی و دستگاه های اداری به مسئولان مربوط.
10- انجام سایر اموری که به نحوی از انحاء با وظایف دبیر خانه ارتباط دارد.
تبصره 33ـ کارکنان دبیر خانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیات مدیره مسئول هستند.


ماده 29 – وظایف و اختیارات خزانه دار:


خزانه دار مسئول امور مالی انجمن صنفی بوده و دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
1- امضای کلیه چکها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رئیس هیئت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
2- اداره امور مالی انجمن ، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حسابهای انجمن صنفی.
3- رسیدگی بر صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافتها و پرداختها و تایید و امضای صورتحسابهای مربوط.
4- امضا و صدور کارت عضویت اعضا به اتفاق رئیس هیات مدیره یا دبیر.
5- نظارت بر خرید ، فروش و اجاره و هر نوع عمل مالی و مسئولیت در حفظ اموال منقول غیر منقول ، وجوه، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن صنفی.
6- ثبت کلیه دریافتی ها و هزینه های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
7- پیش بینی بودجه و هزینه های یک ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیات مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی.
تبصره 34– خزانه دار موظف است هر سال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را جهت ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیات مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.
تبصره 35– خزانه دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان ، کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی برای رسیدگی در محل انجمن صنفی در ازای رسید و برای مدت معین در اختیار آنان قرار دهد.

ج – بازرس یا بازرسان، حدود وظایف و اختیارات آنان


ماده 30 – بازرسان انجمن صنفی ، متشکل از 2 نفر بازرس اصلی و 1 نفر بازرس علی البدل که با رای مستقیم و مخفی اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن برای مدت یک سال انتخاب می شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.

تبصره36– در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آنها، بازرس یا بازرسان علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده دار وظایف آنان خواهند بود.


ماده 31 – وظایف و اختیارات بازرسان


1- نظارت بر کلیه اقدامات هیات مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق العاده.
2- رسیدگی و نظارت بر دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه های انجمن صنفی و مراقبت در حسن جریان امور مالی و اداری انجمن صنفی.
3- پیگیری و رسیدگی به شکایت اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارائه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائه رونوشت گزارش به هیات مدیره یا مجمع عمومی ( حسب مورد).
4- رسیدگی و اظهار نظر در مورد گزارشات مالی جهت ارائه به مجمع عمومی
5- اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
6- شرکت در جلسات هیات مدیره ( در صورت لزوم )، بدون داشتن حق رای.
7- بازرسان باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارشات مالی و کلیه محاسبات انجمن صنفی را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن صنفی تسلیم دارند.
8- بازرسان ملزم هستند اقدامات خود را حداقل سالی یک بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش نمایند.

 


فصل چهارم
سایر مقررات

 


ماده 32 – كانديداهاي هيئت مديره، هیات داوری و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:


1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
3- عدم وابستگی به احزاب و گروه های سیاسی غیر قانونی.
4- نداشتن هرگونه سوء پیشینه کیفری.
5- داشتن حسن شهرت.
6- عدم اعتیاد به مواد مخدر.
7- حداقل 30 سال تمام سن.
8- حداقل تحصیلات دیپلم.
9-حداقل 3 سال سابقه عضویت انجمن صنفی مربوط، منتهی به زمان کاندیداتوری و ادامه عضویت.
10- متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
11- كانديداهاي معرفي شده توسط اشخاص حقوقي بايستي يكي از اعضاي اصلي يا مدير عامل باشند.


تبصره 37: کاندیداهای اولین دوره هیات مدیره و بازرسان از شرط مقرر در بند 9 معاف هستند.



ماده 33 – در اجرای ماده 18 آیین نامه انجمن های صنفی و کانون های مربوط، به منظور ثبت و آمورش اعضاء هردوره حداقل 5 درصد حق عضویت دریافتی از اعضا به حساب اعلام شده از طرف اداره کل سازمانهای کارگری و کارفرمایی واریز خواهد شد.


ماده 34 – مجمع عمومی عادی می تواند از بین اعضای مجمع، 3 یا 7 نفر افرادی را که شرایط مندرج در ماده 32 این اساسنامه را دارا باشند به ویژه با تاکید بر دارا بودن حداقل تحصیلات دیپلم به عنوان هیات داوری برای مدت 3 سال انتخاب و طی صورتجلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی نماید . اعضای هیات داوری در برابر مجمع مسئولیت دارند.


تبصره 38– اعضای هیات داوری در اولین جلسه پس از انتخاب، از بین خود یک نفر رئیس، یک نفر نائب رئیس و یک نفر منشی انتخاب و صورتجلسه ای تنظیم و امضا نموده، جهت ثبت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می نمایند.
تبصره 39– حل اختلاف بین اعضای هیات مدیره با یکدیگر، یا هیات مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن با هریک از اعضای هیات مدیره یا بازرسان، در چهارچوب مقررات قانونی، به عهده هیات داوری بوده موظف هستند ضمن تسلیم گزارش اقدامات خود را در قالب صورتجلسات تنظیمی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند، گزارش اقدامات خود را به مجمع عمومی سالانه نیز باید ارائه نمایند.


ماده 35 – مهر انجمن پس از تصویب هیات مدیره و تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل استفاده خواهد بود. هرگاه مهر انجمن تغییر یابد ، بدون تایید وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استفاده آن غیرقانونی و قابل پیگرد می باشد.


ماده 36 – مسئولان انجمن صنفی، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت کار و اموراجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن یا خارج از آن ، در اختیار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.


ماده 37 – انجمن صنفی در موارد زیر منحل می گردد:


1- در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده.
2- گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیات مدیره و عدم تجدید انتخابات آن.
3- در صورت صدور رای قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.


تبصره 40– انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرارداد منعقده قبلی نخواهد بود.
تبصره 41–چنانچه انجمن بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده منحل گردد، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین افراد باسواد و با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیات تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورت جلسه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.
تبصره 42– چنانچه انجمن به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیات مدیره در مهلت مقرر قانونی یا بر اساس رای مراجع قضایی منحل گردد و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده امکان پذیر نباشد، حد اکثر ظرف دو هفته بازرسان و یا رئیس هیات با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده دار خواهند شد.


ماده 38 – چنانچه حداکثر تا پایان دوره اعتبار هیات مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیات مدیره اقدام نشده باشد؛ بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می دهند. پس از اخطار بازرسان یک سوم اعضای انجمن حداکثر تا شش ماه فرصت دارند نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه در این مدت ( 6 ماه پس از دوره پایان هیات مدیره) تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرسان یا یک سوم اعضای انجمن مکلف هستند انحلال انجمن را به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت کانون ، به کانون ذیربط اعلام نمایند.

ماده 39 – هیات تصفیه مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن رسیدگی نموده، لیست کاملی از کلیه داراییهای انجمن صنفی شامل اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی های انجمن را تهیه نموده ، دارایی انجمن را پس از تصفیه کلیه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تادیه بدهی ها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه ای مابقی را در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار موسسه خیریه محک قراردهند و در صورت عدم وجود به بهزیستی واگذار شود.


ماده 40 – هرگونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه تابع نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد.



ماده 41 – هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجرا می باشد.

ماده 42 – مهلت های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود.

این اساسنامه در 4 فصل و 42 ماده 43 تبصره در تاریخ 15/ 06 / 1391 با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی موسس/ فوق العاده انجمن صنفی کارفرمایی تولید کنندگان در وپنجره رسید.

محل امضای اعضای هیات رئیسه مجمع:

سمت نام و نام خانوادگی محل امضاء
1- رئیس مجمع
2-  نائب رئیس مجمع
3-  منشی مجمع