فهرست مطلب

اساسنامه انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره ایران

 

فصل اول



ماده 1 - هدف
در اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آیین نامه انجمن های صنفی و کانون های مربوط و به منظور حفظ حقوق و دفاع از منافع مشترک حرفه ای و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی ، کوشش در بالا بردن سطح آگاهی اعضای این انجمن صنفی به موجب مقررات قانونی و رعایت حفظ منافع جامعه تشکیل می گردد.

ماده 2- نام، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی :


نام – انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره ایران که در این اساسنامه از این پس به اختصار «انجمن صنفی» نامیده می شود.
حوزه فعالیت انجمن صنفی – حوزه جغرافیایی سراسر کشور ایران می باشد.


اقامتگاه قانونی و محل استقرار دفتر مرکزی به شرح ذیل است:
تهران، ابتدای جاده آبعلی، خیابان اتحاد، خیابان دوازدهم غربی، پلاک 8
تلفن : 77349770 دورنگار : 77339138


تبصره 1 : هیئت مدیره می تواند هرزمان که ایجاب نماید، اقامتگاه قانونی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان با انتشار در یکی از روزنامه ها که به تصویب انجمن صنفی رسیده باشد به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برساند.


ماده 3 – حقوق و وظایف اساسی انجمن صنفی:


1- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.
2- جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق در مورد مشکلات، شناخت نیازها و اولویتها.
3- برنامه ریزی برای تامین نیازهای صنفی، آموزش، توسعه و گسترش فعالیتها.
4-کوشش درارتقای بهره وری منابع و ظرفیت تولید،انتقال نوآوری تکنولوژیک.
5- سعی در بهبود کیفیت تولید یا بررسی، شناخت و استقرار روشهای نوین کنترل کیفیت.
6- کوشش برای هماهنگی در امور آموزش، ارتقای مهارت و تامین نیروی انسانی مورد نیاز، همکاری با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه ها و نهاد های ذیربط برای انجام آموزشهای مربوط به حفاظت فنی و بهداشت کار.
7- انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرح های مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی و مسایل رفاهی و حقوق قانونی کارفرمایان به مراجع ذیربط.
8- دریافت ورودیه، حق عضویت و کمکهای مالی داوطلبانه مطابق اساسنامه.
9- همکاری در جهت تاسیس ، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی (اعتبار ، مسکن و مصرف) و صندوق تعاون و حوزه بیمه به منظور برخورداری اعضاء از تسهیلات بیشتر وایجاد شرکت های تعاونی جهت واردات ، صادرات ، توزیع ، خدمات و...
10- حمایت و دفاع و پشتیبانی از حقوق و منافع صنفی و حرفه ای اعضا به طور اعم از طریق ارائه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و ملی.
11- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیر منقول انجمن صنفی به نام و به حساب انجمن صنفی مشروط برآنکه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
12- پیوستن به انجمن های صنفی همگانی به منظور تشکیل یا عضویت د ر کانون انجمن های صنفی مربوط پس از تصویب مجمع عمومی با رعایت مقررات قانونی.
13- عضویت یا همکاری با سایر تشکل های صنفی، صنعتی و تجاری و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن های صنفی قرار داده شده یا خواهد شد.
14- عضویت در کارگروه های تخصصی دولتی و غیردولتی و ارایه نظرات کارشناسی ، قبول مسئولیت و همکاری با وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای رسمی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاه ها به انجمن های صنفی محول می کنند و آمادگی برای ارائه مشورتهای لازم به آنها.
15- ایجاد ارتباط با تشکل ها و سازمانهای مرتبط با وظایف انجمن های صنفی یا کانون های مربوط در چهارچوب فعالیتهای صنفی و قوانین و مقررات کشور.
16- شرکت در مذاکرات حرفه ای با سایر سازمانهای کارفرمایی ذیربط مشمول قانون و انعقاد پیمان های دسته جمعی با سازمان های کارگری.
17- کوشش در تشکیل باشگاه های فرهنگی و ورزشی با رعایت مقررات قانونی به منظور برخورداری اعضا از امکانات آن.
18- انعقاد پیمانهای دسته جمعی کار در حدود مقررات قانونی ، همکاری با تشکل های صنفی ، صنعتی ، تجاری داخلی و خارجی.
19-جلب پشتیبانی مراجع دولتی و ملی نسبت به هدفهای انجمن.
20-همکاری در جهت ایجاد شرکتهای خدمات بازاریابی ، خدمات مشاوره ، مدیریت صادرات ، تعاونی ، بازرگانی و....


ماده 4 – وظایف اختصاصی انجمن صنفی:


1- همکاری در برپایی یا برگزاری نمایشگاه های ساختمانی وصنایع مرتبط و دعوت از اعضاء ، اعزام تورهای تجاری به خارج از کشور، پذیرش تورهای تجاری، برپایی همایش های تخصصی، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی و موضوعات مرتبط در داخل و خارج از کشور.
2- هماهنگی با سازمان بهینه سازی مصرف سوخت ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و سایر سازمان های ذیربط با اعضاء.
3- ایجاد مرکز تحقیقات و کیفیت سنجی با رعایت مقررات مربوطه تحت پوشش انجمن جهت تدوین استانداردها جهت تولید و نصب و انواع در ئ پنجره و صنایع وابسته.
4- تلاش برای صنعتی سازی تولید، نصب اجرا نما، در و پنجره و صنایع وابسته
5- اطلاع رسانی به اعضا از طریق تهیه خبرنامه ، ویژه نامه ، مجله ، ایجاد فضای الکترونیکی و خبرنامه الکترونیکی و... .
6- تلاش و اقدام جهت بهره گیری از خدمات بیمه و توسعه پوشش های بیمه ای جهت اعضا و ... .
7- ایجاد کارگروه های تخصصی زیر نظر انجمن ( موضوع محور و منطقه محور)


فصل دوم
شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی

 


ماده 5 – شرایط عضویت:
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی کارفرما در صورت دارا بودن شرایط زیر می توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:
1- تابعیت ایران.
2- شاغل در صنعت تولید انواع در، پنجره ، اجرای نما ، تجهیزات و صنایع وابسته به نحوی که مقررات و استانداردهای ملی ساختمان از جمله مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان رعایت شود در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل پروانه بهره برداری با جواز کسب ویا روزنامه رسمی مرتبط با موضوع فعالیت انجمن به همراه لیست بیمه تامین اجتماعی کارکنان که به تائید هیئت مدیره انجمن صنفی برسد.
3- قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن صنفی.
4- پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت به طور مرتب.
تبصره 1– کلیه واجدان شرایط می توانند آزادانه عضویت انجمن را بپذیرند و هیچکس را نمی توان به عضویت در انجمن مجبور و یا از قبول عضویت آن منع نمود.
تبصره 2– چنانچه به دلیل واجد شرایط نبودن بعضی از متقاضیان ، تقاضای عضویت آنان از سوی هیئت مدیره پذیرفته نگردد متقاضی می تواند شکایت خود را در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح نماید. تصمیمات مجمع عمومی در این زمینه قطعی است.
تبصره 3– در صورتی که هریک از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست بدهد از عضویت در انجمن مستعفی شناخته می شود، لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی است.
تبصره 4- تعریف تجهیزات از اختیارات هیئت مدیره انجمن بوده است و هیئت مدیره مکلف است فهرست تجهیزات را با در نظر گرفتن مفاد مبحث نوزده ساختمان وموضوع فعالیت انجمن شناسایی وتصویب نمایند.


ماده 6 – موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی:


1- عدم پرداخت به موقع حق عضویت تعیین شده با توجه به ماده 9 این اساسنامه با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی (خزانه دار)
2- عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیه ها و تصمیمات قانونی هریک از ارکان انجمن ( با اعلام هیات مدیره انجمن)
3- از دست دادن شرایط مندرج در ماده 5 این اساسنامه.
. 4- آراء قطعی صادره ار مراجع قضایی کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار
5- تغییر شغل و عدم اشتغال در شغل مربوط بیش از 6 ماه.
تبصره 6– در موارد بندهای 1 و 2 عضویت شخص مورد نظر تا تشکیل مجمع عمومی به حالت تعلیق درمی آید و تا رفع تعلیق توسط مجمع عمومی عادی حق رای نخواهد داشت.


ماده 7 – منابع مالی انجمن صنفی:
الف : ورودیه که فقط برای یک بار دریافت می گردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی تعیین می شود.
ب : حق عضویت که مبلغ و نحوه پرداخت آن توسط مجمع عمومی عادی تعیین می شود.
ج : کمک های مالی داوطلبانه اعضا در حد توانایی و به اختیار کمک کننده.
تبصره 7– قبول و دریافت کمک های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو منوط است به موافقت قبلی و کتبی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
تبصره 8– انجمن صنفی باید دارای حداقل 2 دفتر با عنوانهای دفتر عضویت و دفتر امورمالی می باشد.


ماده 8 -کلیه اعضا باید حق عضویت خود را با توجه به ماده 7، مرتباً به خزانه دار پرداخت و یا به حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام می کند واریز و رسید بانکی را به خزانه دار تسلیم نمایند.


تبصره 9 - دریافت و جمع آوری حق عضویت و سایر منابع مالی باید به موجب قبض های چاپی شماره دار باشد و به امضای رییس هیئت مدیره و خزانه دار انجمن برسد.
تبصره10– مبالغی که به عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می شود، قابل استرداد نیست.
تبصره11– هیئت مدیره نمی تواند منابع مالی انجمن صنفی را درخارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.


ماده 9 -چنانچه هریک از اعضاء در مدت حداکثر 3 ماه بدون عذر موجه از پرداخت حق عضویت خودداری نماید، از طرف خزانه دار به وی اخطار کتبی داده می شود.


چنانچه از تاریخ اخطار، حداکثر ظرف یک ماه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب افتاده ننماید، با تصویب هیات مدیره ، عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی به حالت تعلیق در می آید. اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی می باشد.
تبصره 12 – تشخیص موجه بودن عذر اعضای مورد نظر، با هیئت مدیره خواهد بود.


فصل سوم
ارکان انجمن صنفی


ماده 10 – ارکان انجمن صنفی عبارتست از:
1- مجمع عمومی
2- هیات مدیره
3- بازرسان

 


الف – مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن:
ماده 11 - مجمع عمومی که عالی ترین رکن انجمن صنفی است از اجتماع اعضاء حقیقی و یا نمایندگان اعضای حقوقی با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو صورت عادی و فوق العاده تشکیل می گردد.

تبصره 13– برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق العاده، هیئت مدیره موظف است نسبت به دعوت اعضا به وسیله دعوت نامه کتبی و اعلان در روزنامه های کثیرالانتشار که در آن روز، ساعت ، مکان تشکیل و دستور جلسه بطور روشن قید شده باشد ، اقدام نماید. بدیهی است از تاریخ دعوت اعضا تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز تجاوز نماید.
تبصره 14– دعوت مجامع عمومی که به تصویب هیئت مدیره خواهد بود و در صورت استنکاف هیئت مدیره، بازرسان می توانند راساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرسان، حداقل یک سوم اعضای انجمن صنفی می توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند.
تبصره 15-دعوت کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده،مکلفند موضوع و تاریخ تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز پیش از تشکیل، طی دعوت نامه کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.

تبصره 16 – اخذ رای در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیئت مدیره ، هیئت داوری و بازرسان و سایر مواردی که مجمع عمومی تصویب نماید؛ بطور کتبی و مخفی به عمل خواهد آمد.

تبصره17– هریک از اعضای مجمع عمومی می تواند وکالت یکی دیگر از اعضا را برعهده گیرد.

ماده 12 - مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست کم نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت می یابد.

چنانچه بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت خواهد یافت. در صورتی که پس از طی مراحل اول و دوم، مجمع عمومی عادی حد نصاب لازم را کسب ننماید؛ مرحله سوم آن با حضور حداقل یک پنجم اعضاء برگزار خواهد شد.
تبصره 18– مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیئت مدیره یا بازرسان یا یک سوم اعضاء بطور فوق العاده تشکیل می گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.

تبصره 19– تصمیمات مجمع عمومی عادی در کلیه مراحل، با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضران معتبراست مگر در موارد انتخاب هیئت مدیره و بازرسان که با اکثریت نسبی آرا حاضران نافذ خواهد بود.


ماده 13 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارتست از:


1- استماع گزارش هیات مدیره و بازرس یا بازرسان در مورد کارهای انجام شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه های سال جاری و آتی انجمن صنفی.
2- استماع ، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه دار در خصوص صورت های مالی سالانه و بودجه آتی انجمن صنفی.
3- دادن رهنمود و تصویب سیاستهای کلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن صنفی.
4- تعیین نحوه اطلاع رسانی به اعضاء در خصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.
5- بررسی و تصویب و یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی که صلاحیت آنان از سوی هیئت مدیره تصویب نشده باشد.
6- رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده اند ( موضوع ماده 6 اساسنامه) 7- تصویب و تفویض اختیاربه هیات مدیره در مورد انعقاد پیمان های دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواستهای قانونی اعضاء و کسب امتیازات جدید برای آنان.
8- تصویب ایجاد کمیته و همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و سایر مراکز مرتبط.
9- انتخاب و عزل انفرادی و دسته جمعی اعضای هیات مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
10- تغییر میزان ورودیه و حق عضویت اعضاء.



ماده 14 – مجمع عمومی فوق العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده 15 با حضور دست کم نصف بعلاوه یک اعضا تشکیل خواهد شد . چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود ؛ در مرحله دوم با حضور حداقل یک سوم اعضاء رسمیت می یابدو در هر حال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم ، با اکثریت سه چهارم آراء اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.


ماده 15 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق العاده عبارتست از:
1-طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه
2- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیات تصفیه
تبصره 20 – پیشنهاد ها در زمینه تغییر یا اصلاح موارد اساسنامه باید به طور مشخص طی دعوتننامه ای حداقل20 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی به اطلاع کلیه اعضا و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برسند.


ماده 16 – پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه مجمع عمومی توسط رییس و یا یکی از اعضای هیات مدیره، بلافاصله هیات رییسه مجمع عمومی مرکب از دست کم یک رییس، یک یا دو نائب رئیس و یا یا دو منشی از بین اعضای حاضر با رای اکثریت اعضاء انتخاب و اداره جلسه را برعهده خواهند گرفت. چنانچه انتخاب هیات مدیره و بازرسان یا یکی از آنها در دستور کار مجمع عمومی باشد ؛ دو نفر دیگر به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضاء انتخاب می شوند.


تبصره 21– اعضای هیات رییسه مجمع عمومی و هیات نظارت بر انتخابات نباید کاندیدای عضویت در هیات مدیره و بازرسان باشند. ( مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که انجمن صنفی دارای کمتر از 20 عضو باشد.)
تبصره 22– برگزارکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
تبصره 23– هیات رئیسه و هیات نظارت بر انتخابات، مکلفند در پایان رای گیری، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اکثریت آرا، اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره، بازرسان اصلی و علی البدل را طی صورتجلسه تعیین نمایند.
تبصره 24– هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد ، هیات رئیسه مجمع با تصویب اکثریت اعضاء می تواند اعلام تنفس نموده، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معین کند. تمدید جلسه، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی می باشد که در صورت عدم تشکیل ، در مرحله بعدی ، مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.


ماده 17 – چنانچه اعضای شرکت کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات کتباً اعتراض نمایند؛ هیات رئیسه و هیات نظارت برانتخابات مکلف خواهند بود ، ظرف حداکثر یک هفته از تاریخ رویت اعتراض ، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند.
تبصره25– چنانچه اعتراض یا اعتراضهای رسیده وارد باشد، هیات رئیسه و هیات نظارت، ابطال انتخابات را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید انتخابات، اقدام خواهد شد.



ب – هیات مدیره و وظایف و اختیارات آن

ماده 18 – هیات مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل بوده که از بين كانديداهاي واجد شرایط، با رای کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی ، برای مدت 3 سال انتخاب می گردند و تجدید انتخابات آنان برای دوره های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم، بلامانع است.


ماده19 – هیات مدیره مکلف است ، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل و از بین خود، یک رئیس، یک نایب رئیس، یک خزانه دار و از بین اعضای اصلی هیات مدیره یا خارج از آن یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور را طی صورت جلسه های به اطلاع اعضاء برساند و نسخه ای از صورت جلسه مذکور را به همراه مدارک مورد نیاز به منظور انجام تشریفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.


ماده 20- جلسات هیات مدیره هر ماه یک بار تشکیل و با حضور اکثریت اعضا (حداقل 3 نفر) رسمیت می یابد. تصمیمات آن با آراء اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین بر حسب ضرورت، بنا به دعوت رئیس، نایب رﺋیس یا 3/1 اعضای هیات مدیره بطور فوق العاده تشکیل می گردد.


تبصره 26ـ خدمات هیات مدیره افتخاری است مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند.
تبصره 27ـ غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارایه عذر موجه بعنوان استعفای شخصی از سمت هیات مدیره تلقی می گردد و عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیر موجه بودن عذر بر عهده هیات مدیره خواهد بود.