انجمـن صنفی تولیدکنندگان در و پنجـره  ایـران

تنها تشکل تخصصی مرتبط با صنعت در و پنجره

عرضه پنجره با کیفیت و استاندارد در راستای رضایت مشتری، راز ماندگاری و موجبات رشد اعضای انجمن می باشد.

02122674113
02122675327

اساسنامه

اساسنامه انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یو پی وی سی ایران

 بسمه‌تعالی
اساسنامه انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره ایران

فصل اول – کلیات

ماده 1 : هدف
 در اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آیین‌نامه انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط و به‌منظور حفظ حقوق و دفاع از منافع مشترک حرفه‌ای و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی ، کوشش در بالا بردن سطح آگاهی اعضای این انجمن صنفی به‌موجب مقررات قانونی و رعایت حفظ منافع جامعه تشکیل می‌گردد.

ماده 2 :نام، حوزه فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن صنفی :
نام – انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره ایران که در این اساسنامه ازاین‌پس به‌اختصار «انجمن صنفی» نامیده می‌شود.

حوزه فعالیت انجمن صنفی – حوزه جغرافیایی سراسر کشور ایران می‌باشد.

اقامتگاه قانونی و محل استقرار دفتر مرکزی به شرح ذیل است:
تهران،ابتدای جاده آبعلی،خیابان اتحاد،خیابان دوازدهم غربی،پلاک 8
تلفن : 77349770     دورنگار : 77339138

تبصره 1- هیئت‌مدیره می‌تواند هرزمان که ایجاب نماید، اقامتگاه قانونی انجمن صنفی را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را هم‌زمان با انتشار دریکی از روزنامه‌ها که به تصویب انجمن صنفی رسیده باشد به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برساند.

ماده 3 – حقوق و وظایف اساسی انجمن صنفی:
1- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواست‌های مشروع و قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به‌منظور نیل به اهداف انجمن.
2- جمع‌آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق در مورد مشکلات، شناخت نیازها و اولویت‌ها.
3-برنامه‌ریزی برای تأمین نیازهای صنفی، آموزش، توسعه و گسترش فعالیت‌ها.
4-کوشش در ارتقای بهره‌وری منابع و ظرفیت تولید، انتقال نوآوری تکنولوژیک.
5-سعی در بهبود کیفیت تولید یا بررسی، شناخت و استقرار روش‌های نوین کنترل کیفیت.
6- کوشش برای هماهنگی در امور آموزش، ارتقای مهارت و تأمین نیروی انسانی موردنیاز، همکاری با وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سایر دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط برای انجام آموزش‌های مربوط به حفاظت فنی و بهداشت‌کار.
7- انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرح‌های مربوط به قوانین کار و تأمین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوق قانونی کارفرمایان به مراجع ذی‌ربط.
8-دریافت ورودیه، حق عضویت و کمک‌های مالی داوطلبانه مطابق اساسنامه.
9- همکاری در جهت تأسیس ، تقویت و گسترش شرکت‌های تعاونی (اعتبار ، مسکن و مصرف) و صندوق تعاون و حوزه بیمه به‌منظور برخورداری اعضاء از تسهیلات بیشتر و ایجاد شرکت‌های تعاونی جهت واردات ، صادرات ، توزیع ، خدمات و...
10-حمایت و دفاع و پشتیبانی از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضا به‌طور اعم از طریق ارائه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمان‌های دولتی و ملی.
11-خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول انجمن صنفی به نام و به‌حساب انجمن صنفی مشروط باآنکه به‌قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
12-پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به‌منظور تشکیل یا عضویت د ر کانون انجمن‌های صنفی مربوط پس از تصویب مجمع عمومی با رعایت مقررات قانونی.
13-عضویت یا همکاری با سایر تشکل‌های صنفی، صنعتی و تجاری و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به‌موجب مقررات قانونی بر عهده انجمن‌های صنفی قرار داده‌شده یا خواهد شد.
14-عضویت در کارگروه‌های تخصصی دولتی و غیردولتی و ارائه نظرات کارشناسی ، قبول مسئولیت و همکاری با وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای رسمی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاه‌ها به انجمن‌های صنفی محول می‌کنند و آمادگی برای ارائه مشورت‌های لازم به آن‌ها.
15-ایجاد ارتباط با تشکل‌ها و سازمان‌های مرتبط با وظایف انجمن‌های صنفی یا کانون‌های مربوط در چهارچوب فعالیت‌های صنفی و قوانین و مقررات کشور.
16-شرکت در مذاکرات حرفه‌ای با سایر سازمان‌های کارفرمایی ذی‌ربط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی با سازمان‌های کارگری.
17-کوشش در تشکیل باشگاه‌های فرهنگی و ورزشی با رعایت مقررات قانونی به‌منظور برخورداری اعضا از امکانات آن.
18-انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی کار در حدود مقررات قانونی ، همکاری با تشکل‌های صنفی ، صنعتی ، تجاری داخلی و خارجی.
19-جلب پشتیبانی مراجع دولتی و ملی نسبت به هدف‌های انجمن.
20-همکاری در جهت ایجاد شرکت‌های خدمات بازاریابی ، خدمات مشاوره ، مدیریت صادرات ، تعاونی ، بازرگانی و....

ماده 4 – وظایف اختصاصی انجمن صنفی:
1-همکاری در برپایی یا برگزاری نمایشگاه‌ها و صنایع مرتبط با حوزه فعالیت انجمن و دعوت از اعضاء ، اعزام تورهای آموزشی به خارج از کشور، پذیرش تورهای آموزشی، برپایی همایش‌های تخصصی، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و موضوعات مرتبط در داخل و خارج از کشور.
2-هماهنگی با سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت ، مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن و سایر سازمان‌های ذی‌ربط با اعضاء.
3-ایجاد مرکز تحقیقات و کیفیت سنجی  با رعایت مقررات مربوطه تحت پوشش انجمن جهت تدوین استاندارها جهت تولید و نصب و اجرا انواع در و پنجره وتجهیزات وابسته و رتبه بندی کمی و کیفی اعضاء انجمن
4- تلاش برای صنعتی سازی تولید، نصب و اجرا نما، در و پنجره و صنایع وابسته
5-اطلاع‌رسانی به اعضا از طریق تهیه خبرنامه ، ویژه‌نامه ، مجله ، ایجاد فضای الکترونیکی و خبرنامه الکترونیکی...
6- تلاش و اقدام جهت بهره‌گیری از خدمات بیمه و توسعه پوشش‌های بیمه‌ای جهت اعضا و...
7-ایجاد کارگروه‌های تخصصی زیر نظر انجمن (موضوع محور و منطقه محور)

فصل دوم
شرایط عضویت، تعلیق، سلب عضویت و منابع مالی انجمن صنفی

ماده 5 – شرایط عضویت:
کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی کارفرما در صورت دارا بودن شرایط زیر می‌توانند به عضویت این انجمن صنفی درآیند:
1-تابعیت ایران.
2-شاغل در صنعت تولید انواع در ، پنجره ، اجرای نما ،تجهیزات و صنایع وابسته به‌نحوی‌که مقررات و استانداردهای ملی ساختمان ازجمله مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان رعایت شود در حوزه فعالیت انجمن صنفی با ارائه مدارک شناسایی معتبر شامل پروانه بهره‌برداری یا جواز کسب و یا روزنامه رسمی مرتبط با موضوع فعالیت انجمن به همراه لیست بیمه تأمین اجتماعی کارکنان  که به تائید هیئت‌مدیره انجمن صنفی برسد.
3-قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن صنفی.
4-پرداخت ورودیه و همچنین پرداخت حق عضویت به‌طور مرتب.
تبصره 1– کلیه واجدان شرایط می‌توانند آزادانه عضویت انجمن را بپذیرند و هیچ‌کس را نمی‌توان به عضویت در انجمن مجبور و یا از قبول عضویت آن منع نمود.
تبصره 2– چنانچه به دلیل واجد شرایط نبودن بعضی از متقاضیان ، تقاضای عضویت آنان از سوی هیئت‌مدیره پذیرفته نگردد متقاضی می‌تواند شکایت خود را در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح نماید. تصمیمات مجمع عمومی در این زمینه قطعی است.
تبصره 3– درصورتی‌که هریک از اعضا شرایط عضویت انجمن صنفی را از دست بدهد از عضویت در انجمن مستعفی شناخته می‌شود، لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی است.
تبصره4- تعریف تجهیزات از اختیارات هیئت‌مدیره انجمن بوده و هیئت‌مدیره مکلف است فهرست تجهیزات را با در نظر گرفتن مفاد مبحث نوزده ساختمان و موضوع فعالیت انجمن شناسایی و تصویب نمایند.

ماده 6 – موارد تعلیق یا محرومیت از عضویت انجمن صنفی:
1-عدم پرداخت به‌موقع حق عضویت تعیین‌شده با توجه به ماده 9 این اساسنامه با اعلام مسئولان مالی انجمن صنفی(خزانه دار)
2-عدم رعایت مفاد این اساسنامه و توصیه‌ها و تصمیمات قانونی هریک از ارکان انجمن ( با اعلام هیئت‌مدیره انجمن)
3-از دست دادن شرایط مندرج در ماده 5 این اساسنامه.
4-آراء قطعی صادره از مراجع قضایی کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار
5- تغییر شغل و عدم اشتغال در شغل مربوط بیش از 6 ماه.
تبصره 1– در موارد بندهای 1 و 2 عضویت شخص موردنظر تا تشکیل مجمع عمومی به حالت تعلیق درمی‌آید و تا رفع تعلیق توسط مجمع عمومی عادی حق رأی نخواهد داشت.

ماده 7 – منابع مالی انجمن صنفی:
الف : ورودیه که فقط برای یک‌بار دریافت می‌گردد و مبلغ آن توسط مجمع عمومی عادی تعیین می‌شود.
ب : حق عضویت که مبلغ و نحوه پرداخت آن توسط مجمع عمومی عادی تعیین می‌شود.
ج : کمک‌های مالی داوطلبانه اعضا در حد توانایی و به اختیار کمک‌کننده.
تبصره 1– قبول و دریافت کمک‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی و حقوقی غیر عضو منوط است به موافقت قبلی و کتبی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
تبصره 2– انجمن صنفی باید دارای حداقل 2 دفتر با عنوان‌های دفتر عضویت و دفتر امورمالی میباشد.

ماده 8 :
کلیه اعضا باید حق عضویت خود را با توجه به ماده 7، مرتباً به خزانه‌دار پرداخت و یا به‌حساب بانکی که انجمن صنفی تعیین و اعلام می‌کند واریز و رسید بانکی را به خزانه‌دار تسلیم نمایند.
تبصره 1 - دریافت و جمع‌آوری حق عضویت و سایر منابع مالی توسط خزانه دار باید به‌موجب قبض‌های چاپی شماره‌دار باشد و به امضای رئیس هیئت‌مدیره و خزانه‌دار انجمن برسد.
تبصره2– مبالغی که به‌عنوان ورودیه و حق عضویت دریافت می‌شود، قابل‌استرداد نیست.
تبصره 3– هیئت‌مدیره نمی‌تواند منابع مالی انجمن صنفی را در خارج از حدود مقرر در این اساسنامه به مصرف برساند.

ماده 9 :
چنانچه هریک از اعضاء در مدت حداکثر 3 ماه از پرداخت حق عضویت خودداری نماید، از طرف خزانه‌دار به وی اخطار کتبی داده می‌شود.
چنانچه از تاریخ اخطار، حداکثر ظرف یک ماه بدون عذر موجه اقدام به پرداخت حق عضویت عقب‌افتاده ننماید، با تصویب هیئت‌مدیره ، عضویت شخص مذکور در انجمن صنفی به حالت تعلیق درمی‌آید. اخراج یا قبول مجدد عضویت آنان از اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد.
تبصره 1 – تشخیص موجه بودن عذر اعضای موردنظر، با هیئت‌مدیره خواهد بود.

فصل سوم
ارکان انجمن صنفی

ماده 10 – ارکان انجمن صنفی عبارت است از:
1- مجمع عمومی
2-هیئت‌مدیره
3-بازرسان

الف – مجمع عمومی، حدود وظایف و اختیارات آن:

ماده 11 :
مجمع عمومی که عالی‌ترین رکن انجمن صنفی است از اجتماع اعضاء حقیقی و یا نمایندگان اعضای حقوقی با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو صورت عادی و فوق‌العاده تشکیل می‌گردد.

تبصره 1– برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده، هیئت‌مدیره موظف است نسبت به دعوت اعضا به‌وسیله روزنامه‌کثیرالانتشار مصوب مجمع عمومیو در صورت لزوم دعوتنامه کتبی که در آن روز، ساعت ، مکان تشکیل و دستور جلسه به‌طور روشن قیدشده باشد ، اقدام نماید. بدیهی است از تاریخ دعوت اعضا تا تشکیل مجمع عمومی و همچنین بین دو مرحله مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز تجاوز نماید.
تبصره 2– دعوت مجامع عمومی که به تصویب هیئت‌مدیره خواهد بود و در صورت استنکاف هیئت‌مدیره، بازرسان می‌توانند رأساً نسبت به دعوت مجمع عمومی اقدام نمایند. همچنین در صورت خودداری بازرسان، حداقل یک‌سوم اعضای انجمن صنفی می‌توانند مجمع عمومی را دعوت نمایند.
تبصره 3– دعوت‌کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده، مکلفند موضوع و تاریخ تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز پیش از تشکیل، طی دعوت‌نامه کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام نمایند.
تبصره 4 – اخذ رأی در جلسات مجامع عمومی علنی است مگر در مورد انتخاب هیئت‌مدیره ، هیئت داوری و بازرسان و سایر مواردی که مجمع عمومی تصویب نماید؛ به‌طور کتبی و مخفی به عمل خواهد آمد.
تبصره 5– هریک از اعضای مجمع عمومی می‌تواند وکالت یکی دیگر از اعضا را بر عهده گیرد.

ماده 12 :
مجمع عمومی عادی هرسال یک‌بار با حضور دست‌کم نصف بعلاوه یک اعضاء رسمیت می‌یابد.
چنانچه بار اول به نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک‌سوم اعضا رسمیت خواهد یافت. درصورتی‌که پس از طی مراحل اول و دوم، مجمع عمومی عادی حدنصاب لازم را کسب ننماید؛ مرحله سوم آن با حضور حداقل یک‌پنجم اعضاء برگزار خواهد شد.
تبصره 1– مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیئت‌مدیره یا بازرسان یا یک‌سوم اعضاء به‌طور فوق‌العاده تشکیل می‌گردد. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی می‌باشد و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن نیز، همانند مجمع عمومی عادی خواهد بود.
تبصره 2– تصمیمات مجمع عمومی عادی در کلیه مراحل، با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضران
معتبر است مگر در موارد انتخاب هیئت‌مدیره و بازرسان که با اکثریت نسبی آرای حاضران نافذ خواهد بود

ماده 13 – وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی عبارت است از:
1- استماع گزارش هیئت‌مدیره و بازرس یا بازرسان در مورد کارهای انجام‌شده و رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب آن و همچنین اتخاذ تصمیم نسبت به پیشنهادهای مربوط به برنامه‌های سال جاری و آتی انجمن صنفی.
2- استماع ، رسیدگی و اتخاذ تصمیم در مورد تصویب یا عدم تصویب گزارش مالی خزانه‌دار در خصوص صورت‌های مالی سالانه و بودجه آتی انجمن صنفی.
3-دادن رهنمود و تصویب سیاست‌های کلی و تعیین خط‌مشی و برنامه‌های آتی انجمن صنفی.
4- تعیین نحوه اطلاع‌رسانی به اعضاء در خصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.
5- بررسی و تصویب و یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن صنفی که صلاحیت آنان از سوی هیئت‌مدیره تصویب نشده باشد.
6- رسیدگی نهایی به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی این اساسنامه، از عضویت انجمن صنفی معلق یا سلب عضویت شده‌اند ( موضوع ماده 6 اساسنامه)
 7- تصویب و تفویض اختیار به هیئت‌مدیره در مورد انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی در جهت استیفای حقوق و خواست‌های قانونی اعضاء و کسب امتیازات جدید برای آنان.
8- تصویب ایجاد کمیته و همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی و سایر مراکز مرتبط.
9-انتخاب و عزل انفرادی و دسته‌جمعی اعضای هیئت‌مدیره و بازرسان انجمن صنفی.
10-تغییر میزان ورودیه و حق عضویت اعضاء.

ماده 14 :
 مجمع عمومی فوق‌العاده جهت اتخاذ تصمیم در موارد موضوع ماده 15 با حضور دست‌کم نصف بعلاوه یک اعضا تشکیل خواهد شد . چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود ؛ در مرحله دوم با حضور حداقل یک‌سوم اعضاء رسمیت  می‌یابد درهرحال تصمیمات آن اعم از مرحله اول یا دوم ، با اکثریت سه‌چهارم آراء اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.

ماده 15 : وظایف و اختیارات مجمع عمومی فوق‌العاده عبارت است از:
1-طرح و تصویب اصلاحات اساسنامه
2- انحلال انجمن صنفی و انتخاب هیئت تصفیه
تبصره1 – پیشنهادها درزمینه تغییر یا اصلاح موارد اساسنامه باید به‌طور مشخص طی دعوت‌نامه‌ای حداقل 20 روز قبل از برگزاری مجمع عمومی به اطلاع کلیه اعضا و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برسند.

ماده 16 :
 پس از به حدنصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسه مجمع عمومی توسط رئیس و یا یکی از اعضای هیئت‌مدیره، بلافاصله هیئت‌رئیسه مجمع عمومی مرکب از دست‌کم یک رئیس، یک یا دو نائب رئیس و یا دو منشی از بین اعضای حاضر بارأی اکثریت اعضاء انتخاب و اداره جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخاب هیئت‌مدیره و بازرسان یا یکی از آن‌ها در دستور کار مجمع عمومی باشد ؛ دو نفر دیگر به‌عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه بارأی اکثریت اعضاء انتخاب می‌شوند.
تبصره 1– اعضای هیئت‌رئیسه مجمع عمومی و هیئت نظارت بر انتخابات نباید کاندیدای عضویت در هیئت‌مدیره و بازرسان باشند. ( مگر در صورت نظر مثبت سه‌چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که انجمن صنفی دارای کمتر از 20 عضو باشد)
تبصره 2– برگزارکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق‌العاده موظف‌اند فهرست اسامی و مشخصات انجمن صنفی را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
تبصره 3– هیئت‌رئیسه و هیئت نظارت بر انتخابات، مکلف‌اند در پایان رأی‌گیری، پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب حائزان اکثریت آرا، اعضای اصلی و علی‌البدل هیئت‌مدیره، بازرسان اصلی و علی‌البدل را طی صورت‌جلسه تعیین نمایند.
تبصره 4– هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد ، هیئت‌رئیسه مجمع با تصویب اکثریت اعضاء می‌تواند اعلام تنفس نموده، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته متجاوز نباشد؛ معین کند. تمدید جلسه، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی می‌باشد که در صورت عدم تشکیل ، در مرحله بعدی ، مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار خواهد شد.

ماده 17 :
 چنانچه اعضای شرکت‌کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات کتباً اعتراض نمایند؛ هیئت‌رئیسه و هیئت نظارت بر انتخابات مکلف خواهند بود ، ظرف حداکثر یک هفته از تاریخ رؤیت اعتراض ، به آن رسیدگی و نتیجه را به نحو مقتضی به اطلاع اعضای انجمن صنفی خصوصاً اعضای معترض برسانند و رونوشت آن را به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند.
تبصره1– چنانچه اعتراض یا اعتراض‌های رسیده وارد باشد، هیئت‌رئیسه و هیئت نظارت، ابطال انتخابات را اعلام و به ترتیب مقرر در اساسنامه، نسبت به دعوت مجمع عمومی و تجدید انتخابات، اقدام خواهد شد.

ب – هیئت‌مدیره و وظایف و اختیارات آن
ماده 18 :
 هیئت‌مدیره دارای 7 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی‌البدل بوده که از بين كانديداهاي واجد شرایط، بارأی کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی ، برای مدت 3 سال انتخاب
می‌گردند و تجدید انتخابات آنان برای دوره‌های بعدی در صورت حفظ شرایط لازم، بلامانع است.
تبصره:ترکیب هیئت مدیره از 7نفر عضو اصلی متشکل است از 5 نفر تولیدکننده درو پنجره و 2 نفر از تامین کنندگان و صنایع وابسته.

ماده19 :
 هیئت‌مدیره مکلف است ، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل و از بین خود، یک رئیس، یک نایب‌رئیس، یک خزانه‌دار و از بین اعضای اصلی هیئت‌مدیره یا خارج از آن‌یک دبیر انتخاب و صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهدآور را طی صورت‌جلسه‌های به اطلاع اعضاء برساند و نسخه‌ای از صورت‌جلسه مذکور را به همراه مدارک موردنیاز به‌منظور انجام تشریفات ثبت، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نماید.

ماده 20:
 جلسات هیئت‌مدیره هرماه یک‌بار تشکیل و با حضور اکثریت اعضا (حداقل 4 نفر) رسمیت می‌یابد.

تصمیمات آن با آراء اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود و همچنین برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئیس، نایب‌رئیس یا 3/1 اعضای هیئت‌مدیره به‌طور فوق‌العاده تشکیل می‌گردد.
تبصره 1ـ خدمات هیئت‌مدیره افتخاری است مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند.
تبصره 2ـ غیبت در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، بدون ارائه عذر موجه به‌عنوان استعفای شخصی از سمت هیئت‌مدیره تلقی می‌گردد و عضو یا اعضای علی‌البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستوفی خواهند شد. تشخیص موجه یا غیرموجه بودن عذر بر عهده هیئت‌مدیره خواهد بود.

ماده 21:
 هیئت‌مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از به ثبت رسیدن مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهی‌نامه ثبت و سایر مدارک شناسایی انجمن، به نام انجمن صنفی و با امضای مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک انجمن صنفی (رﺋیس، دبیر و خزانه‌دار) در بانک یا بانک‌های کشور حساب بازنموده و وجوه متعلق به انجمن صنفی را در آن واریز نماید.

ماده 22 :
 رﺋیس هیئت‌مدیره یا دبیر و خزانه‌دار مشترکا امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن صنفی بوده و حفظ کلیه اموال ، دارائی‌ها ، اسناد ، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آن‌ها هست.
تبصره1 ـ کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیئت‌مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیئت‌مدیره رسیده باشند؛ با امضاء مشترک رئیس هیئت‌مدیره یا دبیر و خزانه‌دار و ممهور به مهر انجمن صنفی معتبر خواهد بود.

ماده 23:
 در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط ، سلب عضویت یا غیبت غیرموجه در سه جلسه متوالی یا پنج جلسه متناوب، اعضای علی‌البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیئت‌مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورت‌جلسه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.
تبصره 1 ـ مادامی‌که اکثریت اعضای هیئت‌مدیره، سمت خود را حفظ نموده باشند، انتخابات تکمیلی برای باقیمانده دوره برگزار می‌گردد.
تبصره2 ـ در صورت استعفا، فوت از دست دادن شرایط یا سلب عضویت اکثریت اعضای هیئت‌مدیره. توسط مجمع عمومی فوق‌العاده، انتخابات هیئت‌مدیره باید تجدید گردد. در این صورت بازرسان یا یک‌سوم اعضای انجمن صنفی موظف‌اند مجمع عمومی را جهت انجام انتخابات دعوت نمایند. به‌هرحال چنانچه ظرف 6 ماه در این زمینه اقدامی صورت نگیرد ؛ بازرسان یا یک‌سوم اعضا موظف هستند جهت تعیین تکلیف مراتب را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند.

ماده 24:
 هیئت‌مدیره موظف است دست‌کم سه ماه پیش از پایان دوره اعتبار قانونی ، در مورد دعوت مجمع عمومی به‌منظور تجدید انتخاب مسئولان انجمن صنفی اقدامات لازم را به عمل آورد.
تبصره1 ـ هیئت‌مدیره پس از پایان دوره مأموریت، تا تعیین هیئت‌مدیره جدید، مسئول حفظ کلیه دارائی‌ها و اموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.

ماده 25 :
 سایر وظایف و اختیارات هیئت‌مدیره:
1- تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن صنفی (دفاتر مالی ـ عضویت).
2-اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوبات مجامع عمومی
3-دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر و بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن صنفی
4-بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه‌دار و پیشنهاد آن به مجمع عمومی
5-تشکیل مرتب و به‌موقع جلسات هیئت‌مدیره به‌منظور رسیدگی به امور جاری انجمن صنفی
6-تعیین محل اقامتگاه قانونی و دفتر مرکزی انجمن صنفی
7-انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.
8-بررسی وضع مالی انجمن صنفی و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه‌های جاری و ضروری آن
9-همکاری در جهت تأسیس و تقویت شرکت‌های تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا.
10-وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی ، حقوقی ، قضائی ، دستگاه‌های دولتی و ملی در حدود مقررات این اساسنامه.
11-اتخاذ تصمیم در مورد پیمان‌های دسته‌جمعی و بررسی و تصویب آئین‌نامه‌های داخلی
12-تهیه گزارش عملکرد هیئت‌مدیره و ارائه آن به مجمع عمومی.
13-تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در جلسات مراجع حل اختلاف و کمیته‌های مختلف نظیر حفاظت فنی و بهداشت‌کار و نظایر آن با رعایت مقررات قانونی
14-تشکیل کمیته‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کمیته حل اختلاف، کمیته عضویت، کمیته تدارکات و پشتیبانی عضویت، کمیته تدارکات و پشتیبانی ، کمیته امور حقوقی، کمیته رفاهی و سایر کمیته‌ها
15-اتخاذ تصمیم در مورد پیوستن به انجمن‌های صنفی همگن به‌منظور تشکیل یا عضویت در کانون انجمن‌های صنفی مربوط و یا خارج شدن از کانون‌های مذکور.

ماده 26- وظایف رئیس هیئت‌مدیره:
رئیس هیئت‌مدیره دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
1-مراقبت در حسن جریان امور انجمن صنفی و دعوت از اعضای هیئت‌مدیره به تشکیل مرتب جلسه.
2-اداره جلسات هیئت‌مدیره و تنظیم صورت‌جلسه‌ها با همکاری منشی جلسه.
3-ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیئت‌مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی ، جهت اجرا و پی گیری آن.
4-امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن صنفی که با تصویب هیئت‌مدیره استخدام یا به کار گمارده خواهند شد
5-امضای کلیه چک‌ها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به‌اتفاق خزانه‌دار و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی
6-انجام سایر اموری که به‌موجب اساسنامه بر عهده رئیس قرار دارد.
تبصره 1– قسمتی از وظایف رئیس هیئت‌مدیره که مربوط به امور اداری می‌باشد ، قابل‌واگذاری به دبیر انجمن خواهد بود.

ماده 27:
 دبیرخانه انجمن صنفی تحت مسئولیت مستقیم دبیر انجمن و زیر نظر هیئت‌مدیره به‌منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیئت‌مدیره در مرکز اصلی انجمن صنفی دایر و می‌تواند دارای کارکنانی باشد که بنا به پیشنهاد رئیس هیئت‌مدیره یا دبیر و تصویب هیئت‌مدیره، به کار گمارده می‌شوند.

ماده 28: وظایف و اختیارات دبیر
1-حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک و صورت‌جلسات و سوابق اعضاء و دفاتر انجمن صنفی.
2-انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن صنفی.
3-امضای اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهدآور به همراه خزانه‌دار در صورت داشتن چنین اختیاری از سوی هیئت‌مدیره.
4-تهیه و صدور و ابلاغ دعوت‌نامه‌ها و امضای کارت‌های عضویت اعضاء به‌اتفاق خزانه‌دار انجمن.
5- تهیه دفاتر «عضویت» و «امور مالی» با نظر وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و همچنین دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.
6- تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن صنفی در حدود مقررات قانونی.
7-ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شیوه‌نامه‌های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضای انجمن صنفی.
8-مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیئت‌مدیره و بازرسان
9-ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامه‌های واصله از مراجع قانونی و دستگاه‌های اداری به مسئولان مربوط.
10-انجام سایر اموری که به نحوی از انحاء با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره 1ـ کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر هیئت‌مدیره مسئول هستند.

ماده 29 : وظایف و اختیارات خزانه‌دار:
خزانه‌دار مسئول امور مالی انجمن صنفی بوده و دارای وظایف و اختیاراتی به شرح ذیل است:
1-امضای کلیه چک‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور به‌اتفاق رئیس هیئت‌مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور نمودن آن به مهر انجمن صنفی.
2-اداره امور مالی انجمن ، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورت‌جلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب‌های انجمن صنفی.
3-رسیدگی بر صحت اسناد و مدارک تنظیم‌شده در مورد کلیه دریافت‌ها و پرداخت‌ها و تائید و امضای صورتحساب‌های مربوط.
4-امضا و صدور کارت عضویت اعضا به‌اتفاق رئیس هیئت‌مدیره یا دبیر.
5-نظارت بر خرید ، فروش و اجاره و هر نوع عمل مالی و مسئولیت در حفظ اموال منقول غیرمنقول ، وجوه، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن صنفی.
6-ثبت کلیه دریافتی‌ها و هزینه‌های انجمن صنفی در دفاتر رسمی انجمن صنفی.
7-پیش‌بینی بودجه و هزینه‌های یک‌ساله انجمن صنفی و تسلیم آن به هیئت‌مدیره جهت ارائه به مجمع عمومی.
تبصره 1– خزانه‌دار موظف است هرسال قبل از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن صنفی را جهت ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیئت‌مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرسان قرار دهد.
تبصره 2– خزانه‌دار موظف است در هر مورد بنا به تقاضای بازرسان ، کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن صنفی برای رسیدگی در محل انجمن صنفی درازای رسید و برای مدت معین در اختیار آنان قرار دهد.



ج – بازرس یا بازرسان، حدود وظایف و اختیارات آنان

ماده 30 :
 بازرسان انجمن صنفی ، متشکل از 2 نفر بازرس اصلی و 1 نفر بازرس علی‌البدل که بارأی مستقیم و مخفی اعضا از بین کاندیداهای واجد شرایط عضو انجمن برای مدت یک سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره‌های بعدی مشروط به حفظ شرایط لازم بلامانع است.
تبصره1– در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا سلب عضویت آن‌ها، بازرس یا بازرسان علی‌البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده‌دار وظایف آنان خواهند بود.
ماده 31 – وظایف و اختیارات بازرسان
1-نظارت بر کلیه اقدامات هیئت‌مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی عادی و فوق‌العاده.
2- رسیدگی و نظارت بر دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه‌های انجمن صنفی و مراقبت در حسن جریان امور مالی واداری انجمن صنفی.
3- پیگیری و رسیدگی به شکایت اعضا و در صورت لزوم تهیه گزارش و ارائه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و همچنین ارائه رونوشت گزارش به هیئت‌مدیره یا مجمع عمومی ( حسب مورد).
4- رسیدگی و اظهارنظر در مورد گزارش‌ها مالی جهت ارائه به مجمع عمومی
5-اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
6-شرکت در جلسات هیئت‌مدیره ( در صورت لزوم )، بدون داشتن حق رأی.
7-بازرسان باید پیش‌ازتاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش‌ها مالی و کلیه محاسبات انجمن صنفی را رسیدگی و نظر مثبت یا منفی خود را به دبیرخانه انجمن صنفی تسلیم دارند.
8-بازرسان ملزم هستند اقدامات خود را حداقل سالی یک‌بار در مجمع عمومی سالانه به‌طور کتبی و رسمی گزارش نمایند.

فصل چهارم
سایر مقررات

ماده 32 :
 كانديداهاي هیئت‌مدیره، هیئت داوری و بازرسان باید دارای شرایط زیر باشند:
1- تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
2-التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
3-عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی.
4-نداشتن هرگونه سوءپیشینه کیفری.
5- داشتن حسن شهرت.
6-عدم اعتیاد به مواد مخدر.
7- حداقل 30 سال تمام سن.
8-حداقل تحصیلات دیپلم.
9-حداقل 3 سال سابقه عضویت انجمن صنفی مربوط، منتهی به زمان کاندیداتوری و ادامه عضویت.
10-متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
11-كانديداهاي معرفی‌شده توسط اشخاص حقوقي بايستي يكي از اعضاي اصلي يا مدیرعامل باشند.
تبصره1 : کاندیداهای اولین دوره هیئت‌مدیره و بازرسان از شرط مقرر دربند 9 معاف هستند.

ماده 33 :
 در اجرای ماده 18 آیین‌نامه انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط، به‌منظور ثبت و آمورش اعضاء هر دوره حداقل 5 درصد حق عضویت دریافتی از اعضا به‌حساب اعلام‌شده از طرف اداره کل سازمان‌های کارگری و کارفرمایی واریز خواهد شد.

ماده 34 :
 مجمع عمومی عادی می‌تواند از بین اعضای مجمع، 3 یا 7 نفر افرادی را که شرایط مندرج در ماده 32 این اساسنامه را دارا باشند به‌ویژه با تأکید بر دارا بودن حداقل تحصیلات دیپلم به‌عنوان هیئت داوری برای مدت 3 سال انتخاب و طی صورت‌جلسه به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی معرفی نماید . اعضای هیئت داوری در برابر مجمع مسئولیت دارند.
تبصره 1– اعضای هیئت داوری در اولین جلسه پس از انتخاب، از بین خود یک نفر رئیس، یک نفر نائب رئیس و یک نفر منشی انتخاب و صورت‌جلسه‌ای تنظیم و امضا نموده، جهت ثبت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه می‌نمایند.
تبصره 2– حل اختلاف بین اعضای هیئت‌مدیره با یکدیگر، یا هیئت‌مدیره با بازرسان و یا اعضای انجمن با هریک از اعضای هیئت‌مدیره یا بازرسان، در چهارچوب مقررات قانونی، به عهده هیئت داوری بوده موظف هستند ضمن تسلیم گزارش اقدامات خود را در قالب صورت‌جلسات تنظیمی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم نمایند، گزارش اقدامات خود را به مجمع عمومی سالانه نیز باید ارائه نمایند.

ماده 35 :
 مهر انجمن پس از تصویب هیئت‌مدیره و تائید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل‌استفاده خواهد بود. هرگاه مهر انجمن تغییر یابد ، بدون تائید وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی استفاده آن غیرقانونی و قابل پیگرد می‌باشد.

ماده 36 :
مسئولان انجمن صنفی، مکلف‌اند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد مورد درخواست وزارت کار و امور اجتماعی را جهت بررسی در محل انجمن یا خارج از آن ، در اختیار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

ماده 37: انجمن صنفی در موارد زیر منحل می‌گردد:
1-در صورت تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده.
2- گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیئت‌مدیره و عدم تجدید انتخابات آن.
3-در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.
تبصره 1– انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قرارداد منعقده قبلی نخواهد بود.
تبصره 2–چنانچه انجمن بنا به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده منحل گردد، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین افراد باسواد و باسابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به‌عنوان اعضای هیئت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورت‌جلسه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی اعلام نماید.
تبصره 3– چنانچه انجمن به لحاظ عدم تجدید انتخابات هیئت‌مدیره در مهلت مقرر قانونی یا بر اساس رأی مراجع قضایی منحل گردد و تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده امکان‌پذیر نباشد، حداکثر ظرف دو هفته بازرسان و یا رئیس هیئت با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این وظیفه را عهده‌دار خواهند شد.

ماده 38 :
 چنانچه حداکثر تا پایان دوره اعتبار هیئت‌مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیئت‌مدیره اقدام نشده باشد؛ بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار می‌دهند. پس از اخطار بازرسان یک‌سوم اعضای انجمن حداکثر تا شش ماه فرصت دارند نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات اقدام نمایند و چنانچه در این مدت ( 6 ماه پس از دوره پایان هیئت‌مدیره) تجدید انتخابات صورت نگرفته باشد، بازرسان یا یک‌سوم اعضای انجمن مکلف هستند انحلال انجمن را به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و در صورت دارا بودن عضویت کانون ، به کانون ذی‌ربط اعلام نمایند.

ماده 39 :
 هیئت تصفیه مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حساب‌های انجمن رسیدگی نموده، لیست کاملی از کلیه دارایی‌های انجمن صنفی شامل اموال منقول و غیرمنقول و همچنین صورتی از بدهی‌های انجمن را تهیه نموده ، دارایی انجمن را پس از تصفیه کلیه حساب‌های بدهکاران و بستانکاران و تأدیه بدهی‌ها، ضمن تنظیم و امضای صورت‌جلسه‌ای مابقی را در صورت مازاد با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار موسسه خیریه محک قرار دهند و در صورت عدم وجود به بهزیستی واگذار شود.

ماده 40 :
 هرگونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه تابع نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد.

ماده 41 :
 هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل‌اجرا می‌باشد.

ماده 42 :
 مهلت‌های مندرج در اساسنامه بدون احتساب روزهای تعطیل خواهد بود.
این اساسنامه در 4 فصل و 42 ماده 42 تبصره در تاریخ 15 / 06/ 1396 با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی مؤسس/ فوق‌العاده انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره  ایران رسید.